همانطور که موتور خودرو کار می کند، سوپاپ های ورودی و خروجی به سرعت باز و بسته می شوند در حالی که پیستون ها در سیلندر بالا و پایین می روند. این اعمال مکانیکی نیاز به عرضه مداوم روغن داغ برای روانکاری قطعات متحرک دارد. واشر درب سوپاپ با ایجاد یک مهر و موم محکم بین موتور و درپوش سوپاپ، که معمولاً از لاستیک، پلاستیک یا چوب پنبه ساخته شده است، به جلوگیری از خروج روغن از موتور کمک می کند. در نتیجه، واشر پوشش سوپاپ یکی از اجزای حیاتی موتور است.

با این حال، مانند سایر اجزای موتور، واشر درب سوپاپ به مرور زمان فرسوده می شود و ممکن است دیگر نتواند روغن موتور را به طور موثری در خود نگه دارد. واشر درپوش سوپاپ فرسوده یا نشتی می تواند باعث خروج روغن شود و اجازه دهد زباله ها و ذرات ریز به فضای بین پیستون و سیلندر وارد شوند و در نتیجه اصطکاک و سایش و پارگی افزایش یابد. روغن فرار همچنین به این معنی است که اجزای موتور روغن کاری کمتری دریافت می کنند و ممکن است شروع به آسیاب شدن در برابر یکدیگر کنند که باعث وارد شدن فشار بیشتر به موتور و کاهش طول عمر آن می شود. مهم است که از علائم نشتی واشر درپوش سوپاپ آگاه باشید و به سرعت آن را تعویض کنید.

واشر درب سوپاپ

نشانه های نشتی واشر پوشش سوپاپ

اگر واشر پوشش سوپاپ نشتی داشته باشد، چندین نشانه وجود دارد که نشان دهنده آن است. آنها به صورت زیر پیش می روند:

روغن موتور کم

موتور ممکن است شروع به کم شدن روغن کند و باعث اصطکاک و افزایش دمای موتور شود که در نهایت می تواند منجر به خرابی یا آتش سوزی موتور شود. اگر چراغ چک موتور روشن شد، مهم است که به سرعت واشر پوشش سوپاپ را بررسی کنید.

موتور سخت کار می کند و اشتباه می کند

ممکن است موتور به دلیل روانکاری ناکافی به آرامی کار نکند و نشت روغن به شمع ها برسد و باعث احتراق ناقص و مشکلات عملکرد شود. در برخی موارد، احتراق روغن موتور نیز ممکن است باعث آتش گرفتن خودرو شود.

بوی روغن سوزی

نشت روغن می تواند به ورودی سوخت، سرسیلندر یا سایر قسمت های داغ موتور برسد و باعث بوی روغن سوختن در داخل خودرو و دود بیش از حد از اگزوز در هنگام کار خودرو شود.

پوشش سوپاپ کثیف یا روغنی

کثیف یا روغنی درپوش سوپاپ نشانه قوی دیگری از معیوب یا نشتی واشر پوشش است. نشت روغن می تواند کثیفی و زباله های زیر کاپوت را جذب کند که روی درپوش سوپاپ یا سرسیلندر سخت می شود. بررسی وضعیت واشر درب سوپاپ در هنگام تعویض روغن یا هر زمانی که درب سوپاپ هنگام بازرسی موتور خودرو کثیف به نظر می رسد، مهم است.

واشر درب سوپاپ

نحوه تعویض واشر درپوش سوپاپ

تعویض واشر شامل مراحل زیر است:

درپوش سوپاپ را سفت کنید. واشرهای درپوش سوپاپ ممکن است به دلیل لرزش موتور شل شوند. اما سفت کردن درپوش سوپاپ با آچار گشتاور باید نشت را متوقف کند. با این حال، سفت کردن بیش از حد پیچ ​​ها مانع از نشت واشر فرسوده نمی شود. نظارت بر سطح روغن پس از سفت کردن درپوش سوپاپ بسیار مهم است. اگر هنوز نشتی وجود دارد، واشر باید تعویض شود.

اجازه دهید موتور خنک شود. قبل از اینکه بخواهید به درپوش سوپاپ دسترسی پیدا کنید، همیشه اجازه دهید موتور خنک شود. و در مورد نحوه جدا کردن آن با دفترچه راهنمای کاربر مشورت کنید. ممکن است لازم باشد برخی از لوله‌کشی‌ها یا قطعات، از جمله شیلنگ‌های PVC، کابل‌های دریچه گاز، لوله‌های شمع و براکت‌ها را برای دسترسی به درپوش شیر جدا کنید.

پوشش سوپاپ را بردارید. پیچ های درپوش سوپاپ را بردارید و درپوش را بیرون بیاورید. اگر برداشتن آن دشوار است، به آرامی با یک چکش لاستیکی به آن ضربه بزنید تا شل شود. موتور را بپوشانید تا چیزی داخل آن نیفتد، زیرا ممکن است باعث کار اضافی شود.

واشر قدیمی درب سوپاپ را بردارید و جایگزین کنید. برای جدا کردن واشر قدیمی از دست خود یا مواد پلاستیکی استفاده کنید. از شی فلزی استفاده نکنید، زیرا می تواند شیارها یا شیارهایی ایجاد کند که باعث نشتی می شود.به جای آن از سیلکون استفاده نمائید.

درپوش سوپاپ را دوباره نصب کنید. واشر درپوش سوپاپ را با واشر جدید در جای خود نصب کنید و پیچ ها را با گشتاور توصیه شده محکم کنید. سفت کردن بیش از حد پیچ ​​ها می تواند باعث ترک خوردگی یا تغییر شکل پوشش شود. لوله کشی و تمام قسمت هایی که برای دسترسی به درپوش شیر برداشته شده اند را دوباره نصب کنید

خلاصه

واشر درب سوپاپ بین موتور و درپوش سوپاپ قرار می گیرد تا روغن داخل بدنه موتور بماند. واشر فرسوده می تواند اجازه دهد روغن به قسمت های دیگر موتور نشت کند و باعث مشکلات عملکرد شود. تعویض واشر نسبتاً ارزان و فرآیندی ساده است. اما اگر با کارهای مربوط به موتور آشنایی ندارید، همیشه بهتر است که یک مکانیک حرفه ای این کار را انجام دهد.

واشر درب سوپاپ

سوالات رایج

آیا می توانید با نشتی واشر درپوش سوپاپ رانندگی کنید؟

با این حال، مهم است که در اسرع وقت نشتی در واشر درپوش سوپاپ برطرف شود. راندن وسیله نقلیه با واشر معیوب فقط باید برای مدت کوتاهی انجام شود تا زمانی که بتوان آن را تعمیر کرد، زیرا به مرور زمان می تواند به موتور آسیب برساند.

علت نشتی واشر درپوش سوپاپ چیست؟

قرار گرفتن دائمی در معرض دماهای بالا، فشارهای بالا، ارتعاشات و تماس با سیالات داغ در طی یک دوره زمانی باعث ایجاد نشتی در بهترین واشر یا مهر و موم می شود. به جز موارد بسیار نادر خرابی فاجعه‌بار، نشتی واشر به صورت قطرات کوچکی شروع می‌شود. که ممکن است ابتدا به صورت لکه‌هایی در زیر خودرو خود مشاهده کنید.

نشتی واشر درپوش سوپاپ چقدر جدی است؟

به طور کلی، نشتی واشر درپوش سوپاپ تنها زمانی که شدید باشد باعث از دست دادن قابل توجه روغن می شود. علاوه بر این، نشتی واشر درب سوپاپ باعث ایجاد شرایط ناقص می شود. و نیز باعث نگرانی است.