لنت ترمز چیست؟

جزئی از ترمزهای دیسکی است که در خودروسازی و سایر کاربردها استفاده می شود. لنت ترمز از صفحات پشتی فولادی با مواد اصطکاک متصل به سطحی که روتورهای ترمز دیسکی قرار دارد تشکیل شده است. لنت ها به چرخ شما وصل می شوند و هر کدام در دو طرف چرخ قرار دارند. هنگامی که ترمز ماشین خود را فشار می دهید، لنت ها به سمت چرخ فشار داده می شوند. تا اصطکاک ایجاد شود تا ماشین متوقف شود.

هنگامی که لنت های ترمز به چرخ فشار می آورند تا آن را متوقف کنند، اصطکاک لنت ها را ساییده و باعث فرسودگی آن ها می شود. فوراً انجام نمی شود. اما در نهایت زمانی که کارایی ترمزها کاهش می یابد و نازک تر می شوند، باید تعویض شوند. به طور خلاصه، لنت ترمز به شما این امکان را می دهد که ماشین خود را متوقف کنید. و پس از مدتی باید تعویض شوند.

لنت ترمز انرژی جنبشی خودرو را از طریق اصطکاک به انرژی حرارتی تبدیل می کند. هنگامی که ترمزها به صورت هیدرولیکی اعمال می شوند، کالیپر دو لنت را به هم می چسباند. یا روی روتور چرخان می فشارد تا خودرو را کند و متوقف کند. و هنگامی که آنها در اثر تماس با روتور گرم می شود، مقدار کمی از مواد اصطکاک خود را به دیسک منتقل می کند. و یک پوشش خاکستری مات بر روی آن باقی می گذارد. لنت و دیسک (هر دو دارای مواد اصطکاک هستند)، سپس به یکدیگر می چسبند. و اصطکاک خودرو را فراهم می کنند.

لنت ترمز

عملکرد لنت

در ترمزهای دیسکی معمولاً دو لنت ترمز در هر روتور دیسکی وجود دارد که هر دو با هم کار می کنند. این ها در جای خود نگه داشته می شوند. و توسط یک کولیس که به توپی چرخ یا تعلیق به صورت عمودی چسبانده شده است، فعال می شوند. با این حال، کولیس‌های مسابقه‌ای می‌توانند از شش پد با ویژگی‌های اصطکاک متفاوت در یک الگوی پلکانی برای عملکرد بهینه استفاده کنند.

بسته به خواص مواد، وزن وسیله نقلیه و سرعت حرکت آن، نرخ سایش دیسک ممکن است متفاوت باشد. لنت های ترمز معمولاً باید به طور مرتب تعویض شوند (بسته به جنس لنت). اکثر لنت های ترمز مجهز به روشی هستند که در صورت نیاز به انجام این کار به راننده هشدار می دهند. یک تکنیک رایج، ساخت یک شیار مرکزی کوچک است. که ناپدید شدن نهایی آن در اثر سایش، پایان عمر لنت را نشان می‌دهد. روش‌های دیگر عبارتند از قرار دادن یک نوار نازک از فلز نرم در یک شیار. به طوری که هنگام قرار گرفتن در معرض (به دلیل فرسودگی) ترمزها به طور شنیدنی جیغ می‌کشند. یک زبانه سایش فلزی نرم نیز می‌تواند در مواد لنت تعبیه شود که در صورت نازک شدن لنت ترمز، مدار الکتریکی را می‌بندد. و چراغ هشدار داشبورد را روشن می‌کند.

مزایای ترمز دیسکی

ترمزهای دیسکی در مقایسه با ترمزهای درام عملکرد توقف بهتری دارند. آنها مقاومت بهتری در برابر “محو شدن ترمز” ناشی از گرم شدن بیش از حد لنت های ترمز ارائه می دهند. و همچنین می توانند به سرعت پس از غوطه ور شدن بازیابی شوند (ترمزهای مرطوب کمتر موثر هستند). بر خلاف ترمز درام، ترمز دیسکی اثر خودسرویی ندارد. نیروی ترمز همیشه متناسب با فشار اعمال شده بر روی اهرم پدال ترمز است. با این حال، بسیاری از سیستم‌های ترمز دیسکی دارای کمک سروو (“تقویت کننده ترمز”) برای کاهش تلاش پدال راننده هستند.[نیازمند منبع]

بررسی و تعویض لنت ترمز دیسکی نسبت به پوشش اصطکاکی ترمز درام آسان تر است.

لنت ترمز

انوع لنت ترمز

انواع مختلفی از لنت ترمز بسته به کاربرد مورد نظر خودرو، از بسیار نرم و تهاجمی (مانند برنامه های مسابقه) تا ترکیبات سخت تر، بادوام تر و کم تهاجمی تر وجود دارد. اکثر سازندگان خودرو نوع خاصی از لنت ترمز را برای وسیله نقلیه خود توصیه می کنند. اما ترکیبات را می توان با توجه به سلیقه شخصی و سبک رانندگی تغییر داد (با خرید لنت متفاوت یا ارتقاء به لنت عملکرد در محدوده تولید کننده). هنگام خرید لنت ترمز غیراستاندارد باید مراقب باشید، زیرا محدوده دمای کارکرد ممکن است متفاوت باشد. مانند ترمز نکردن کارآمد لنت در هنگام سرد بودن یا محو شدن لنت های استاندارد در رانندگی سخت. در خودروهایی که دچار کمرنگ شدن بیش از حد ترمز هستند، با نصب لنت ترمز با کیفیت تر و تهاجمی تر، می توان مشکل را به حداقل رساند.

مواد لنت

مهمترین ویژگی هایی که در انتخاب مواد لنت ترمز در نظر گرفته می شود به شرح زیر است:

توانایی این ماده برای مقاومت در برابر محو شدن ترمز، ناشی از افزایش دما، مواد از تبدیل انرژی جنبشی به انرژی حرارتی تجربه خواهند کرد

اثرات رطوبت بر ترمز محو می شود. همه ترمزها طوری طراحی شده اند که حداقل در معرض قرار گرفتن موقت در معرض آب مقاومت کنند

توانایی بازیابی سریع از افزایش دما یا رطوبت، و نشان دادن سطوح اصطکاک تقریباً یکسان در هر نقطه از فرآیند خشک کردن یا سرد کردن.

ضریب اصطکاک لنت های ترمز مدرن باید به اندازه کافی کم باشد تا از قفل شدن چرخ ها جلوگیری کند. اما به اندازه کافی بالا باشد تا قدرت توقف کافی را فراهم کند. ضرایب اصطکاک معمولاً بین 0.3 و 0.5 برای مواد لنت ترمز است.

یکی دیگر از نیازهای مواد مورد توجه این است که لنت های ترمز چقدر قابل تراکم هستند. اگر آنها بیش از حد قابل تراکم باشند، حرکت ترمز یا جابجایی مایع تقویت کننده ترمز می تواند بیش از حد باشد. مواد لنت ترمز نیز باید متخلخل باشد تا تأثیر آب بر ضریب اصطکاک به حداقل برسد.

لنت ترمز

دسته بندی مواد لنت:

مواد غیر فلزی:

این مواد از ترکیبی از مواد مصنوعی مختلف که به یک کامپوزیت متصل شده‌اند، عمدتاً به شکل سلولز، آرامید، PAN و شیشه‌های متخلخل ساخته می‌شوند. آنها روی روتورها ملایم هستند، اما مقدار مناسبی گرد و غبار تولید می کنند، بنابراین عمر مفید کوتاهی دارند.

مواد نیمه فلزی :

مواد مصنوعی مخلوط با نسبت‌های مختلف فلزات پوسته‌دار. اینها سخت‌تر از لنت‌های غیرفلزی هستند. در برابر محو شدن و ماندگاری بیشتر، اما به قیمت افزایش سایش روتور/درام هستند که باید زودتر تعویض شوند. آنها همچنین به نیروی محرک بیشتری نسبت به لنت های غیر فلزی برای تولید گشتاور ترمز نیاز دارند.

مواد کاملا فلزی:

این لنت ها فقط در خودروهای مسابقه ای استفاده می شوند. و از فولاد متخلخل و بدون هیچ گونه افزودنی مصنوعی تشکیل شده اند. آنها بسیار ماندگار هستند. اما به نیروی بیشتری برای کاهش سرعت خودرو نیاز دارند در حالی که روتورها را سریعتر از بین می برد. آنها همچنین تمایل به صدای بسیار بلند دارند.

مواد سرامیکی:

متشکل از خاک رس و چینی چسبیده به تکه‌ها و رشته‌های مس، مصالحه خوبی بین دوام لنت‌های فلزی، چسبندگی و مقاومت در برابر محو شدن انواع مصنوعی است. اما اشکال اصلی آنها این است که بر خلاف سه نوع قبلی، علیرغم وجود مس (که رسانایی حرارتی بالایی دارد)، لنت های سرامیکی معمولاً گرما را به خوبی دفع نمی کنند. با این حال، از آنجایی که مواد سرامیکی باعث می‌شوند صدای ترمز فراتر از شنوایی انسان باشد، به‌طور استثنایی آرام به نظر می‌رسند.

چرا لنت ترمز خود را عوض کنید؟

اگر ماشین شما مانند گذشته سریع متوقف نمی‌شود، یا اگر از آخرین کار ترمز شما تا 40000 مایل رانندگی کرده‌اید، احتمالاً زمان تعویض لنت‌هایتان فرا رسیده است.

لنت ترمز هر چند وقت یک بار باید تعویض شود؟

تعویض لنت ترمز بخش مهمی از تعمیر و نگهداری معمول خودرو شما است. اگر آنها به درستی نگهداری نشوند، نمی توانند خودروی شما را با اصطکاک ایجاد شده در تماس لنت ها با روتورها متوقف کنند. این اصطکاک روی سطح پدهای شما نیز ساییده می شود. و ضخامت مواد اصطکاکی را که هنگام فشار دادن پدال ها به روتورها برخورد می کند، کاهش می دهد. لنت های ترمز فرسوده برای متوقف کردن ماشین شما تلاش می کنند. و حتی می توانند به روتورهای شما آسیب برسانند.

نشانه های بد بودن لنت ترمز

علائم خرابی شامل صدای جیغ، ضربان در پدال ترمز و چراغ هشدار دهنده است. هر یک از این علائم باید فوراً با بازرسی از سیستم ترمز خودروی شما برطرف شود تا مطمئن شوید که می توانید ایمن توقف کنید. اگر لنت های ترمز را بررسی می کنید، به دنبال سطح اصطکاک صاف و هموار باشید. یک سطح اصطکاکی که تراز نباشد، تماس ثابتی با روتور برقرار نمی کند. و برای شما هزینه ای برای توقف برق خواهد داشت.

لنت ترمز بد