دینام و فولی چیست؟

در مبحث فولی سر دینام ابتدا به اینکه فولی و دینام چه قطعاتی هستند می پردازیم. دینام نیروی موتور ژنراتور را تامین می کند و انرژی حاصل از سوخت موتور را به انرژی الکتریکی برای کار تبدیل می کند و می تواند به طور همزمان باتری را شارژ کند. وقتی سرعت کم است، باتری انرژی الکتریکی را می گیرد. در ضمن برای قدرت اضافی وقتی ماشین شتاب میگیره نیرو از دینام گرفته میشه

دینام بخشی از سیستم شارژ یک وسیله نقلیه است و یک جزء ضروری برای کارآمد نگه داشتن خودرو است. دینام با باتری و تنظیم کننده ولتاژ کار می کند تا اجزای الکتریکی را در حال کار نگه دارد. دینام که معمولاً در نزدیکی جلوی موتور خودرو قرار دارد، با بدنه آلومینیومی، دریچه‌های هوا و یک فن خنک‌کننده داخلی یا خارجی قابل تشخیص است. بسته به وسیله نقلیه، قرقره دینام توسط یک تسمه سرپانتین یا تسمه V حرکت می کند.

پولی سر دینام که در میان تعمیرکاران فولی نیز نامیده می‌شود، در واقع بخشی از سیستم تایمینگ خودرو محسوب می شود که نقش غلتکی دارد که تسمه تایم به دور آن پیچیده و دو محور اصلی موتور را به هم متصل می‌کند. به‌طور کلی، برای ارتباط بین این دو محور و رد و بدل شدن قدرت بین آن‌ها قطعاتی مانند چرخ‌دنده (مانند جعبه دنده) زنجیر، چرخ زنجیر (زنجیر تایم) ، تسمه و پولی بکار میرود.

فولی سر دینام

فولی سر دینام

دینام توسط تسمه ‌ای که به فولی سر میل‌ لنگ متصل است به حرکت درمی آید. همچنین فولی دینام روی یک شفت قرار گرفته است که بوسیله ی یاتاقان ها یا بوش ها آن را نگه داشته می شوند. به گفته ی بیشتر راننده ها قبل از به وجود آمدن مشکل در دینام صدایی مانند جیغ از خودرو به گوش می رسد. به طور معمول فولی دینام حرکتی سه برابر سریع‌تر از میل‌ لنگ دارد. و می ‌چرخد تا زمانی که خودرو به صورت درجا شروع به کار کند یا سرعت خودرو در حدی پایین است. و پتانسیلی را که دینام خودرو برای حرکت نیاز دارد تامین نماید.

گفتیم فولی دینام روی یک شفت قرار گرفته که توسط یاتاقان ها یا بوش ها نگه داشته می شوند. در این صورت اگر این قطعات یعنی یاتاقان ها یا بوش ها فرسودگی داشته باشند. یا فولی دینام با تسمه هم تراز نباشد صدایی مانند صدای جیغ منتشر می شود. به طور معمول اگر بوی سیم یا لاستیک سوخته استشمام شود. این خود نشان دهنده اینست که مشکلی در دینام وجود دارد. اگر فولی دینام در حالتی غیر از حالت تراز قرار گیرد. و یا نتواند به طور آزادانه به حرکت درآید یا بچرخد تسمه باعث اصطکاک بیشتر و بویی شبیه بوی سوختگی استشمام می شود. و همچنین گرم شدن بیش از حد دینام سبب منتشر شدن بوی سیم سوخته می شود.

فولی سر دینام

دلایل خراب شدن فولی

یکی از دلایل خراب شدن فولی در بلبرینگ خودرو اتفاق می افتد.

البته قسمت های دیگری از اتومبیل که با فولی مرتبط است امکان خرابی برای آن‌ها وجود دارد که به شرح زیر است:

  • دینام
  • کمپرسور
  • پمپ هیدرولیک

به دلیل سر خوردن لاستیک فولی در قسمت خودش، ضربه ای که به کمک گیرپاژ ایجاد شده مرتفع می‌شود. البته این میزان از ضربه، به شکل قابل قبول و به صورت کاهش یافته به میل لنگ منتقل می‌شود.

با سیال شدن میزان ضربه به میل لنگ، صدایی از خود تولید میکند. صدای تولید شده برای فولی دینام، یکی از زمینه‌ها و دلیل بوجود آمدن خرابی برای این بخش است.

صدای ایجاد شده، بدلیل رد کردن و سر خوردن تسمه بر روی فولی است که ایجاد می‌شود. البته صدای تولید شده در زمان خراب شدن فولی، شبیه به سر خوردن از روی تسمه را در ذهن مسجم می‌کند. در برخی از موارد، صدای ایجادشده از خرابی فولی، تنها به علت لغزش دو قطعه بر روی یکدیگر بوده است. در برخی از موارد، نامرغوب بودن فولی، امکان استقامت و پایداری آن در برابر هر نوع لغزش را کم می‌کند. ناتوان و بی کیفیت بودن فولی دینام، در اکثر موارد، برای قسمت میانی آن اتفاق می‌افتد. از لاستیک در قسمت میانی فولی استفاده شده است. لاستیک به کار رفته در این قسمت، باعث بوجود آمدن لغزش و منجر به از دست دادن طول عمر فولی و خراب شدن آن می‌شود.

فولی سر دینام

بالا بردن طول عمر فولی

نزدن دکمه کولر در زمانی که اتومبیل در چرخش به چپ و راست است. در ایجاد شرایط مناسب برای بالا بردن طول عمر فولی نقش بسزایی دارد. با انجام دادن این حرکت، احتمال بروز خرابی برای فولی دینام اتومبیل زیاد به چشم می آید. از دلایل روشن نکردن کولر برای اتومبیل در زمان چرخش به چپ و راست می تواند این دلیل باشد که بر روی میل لنگ فشار وارد می شود. و این فشار به ناحیه استارت خودرو نیز وارد می‌شود. در هر صورت برای روشن کردن کولر و بخش‌های دیگری از خودرو، باید برخی از اصول را رعایت نمود. تا آسیبی به قطعات خودرو وارد نشود. مواردی که بتوان به کمک آن، صدمه کمتری را به بخش‌های اتومبیل رساند باید مدنظر قرار بگیرد.

نکاتی مهم برای کاهش خراب شدن فولی

خاموش بودن دکمه کولر کمک شایانی به افزایش طول عمر فولی دینام و بالا بردن کیفیت و پایین آوردن احتمال خرابی آن می کند. چرخ‌های اتومبیل نباید به سمت راست و یا چپ در حال حرکت باشند. درغیر اینصورت باعث بروز مشکل برای فولی اتومبیل می شوند. و دیگر نکته مهم از نکات دیگر برای عدم خرابی برای فولی، رعایت کردن میزان فشار به ترمز است.

در هنگام رانندگی اگر نیازی به ترمز کردن نبود نباید پدال ترمز را فشار داد. این فرایند، منجر به بروز مشکل برای فولی در اتومبیل می‌شود.