سنسور جرمی چیست؟

سنسور جریان جرمی یا هواکش (MAF) سنسوری است که برای تعیین میزان جریان جرمی هوای ورودی به یک موتور احتراق داخلی با تزریق سوخت استفاده می‌شود.

اطلاعات جرم هوا برای واحد کنترل موتور (ECU) برای تعادل و رساندن توده سوخت صحیح به موتور ضروری است. در سنسور جرمی یا هواکش، هوا با دما و فشار چگالی خود را تغییر می دهد. در کاربردهای خودرو، چگالی هوا با دمای محیط، ارتفاع و استفاده از القای اجباری متفاوت است، به این معنی که سنسورهای جریان جرمی برای تعیین مقدار هوای ورودی در هر سیلندر مناسب‌تر از سنسورهای جریان حجمی هستند.

سنسور هواکش

سنسور MAF چگونه کار می کند؟

اکثر سنسورهای MAF که در لوله ورودی بین محفظه فیلتر هوا و منیفولد ورودی نصب می شوند، بر اساس اصل سیم داغ کار می کنند. به زبان ساده، MAF دو سیم حسگر دارد. یکی با جریان الکتریکی گرم می شود، دیگری نه. همانطور که هوا در سراسر سیم گرم شده جریان می یابد، خنک می شود. هنگامی که اختلاف دما بین دو سیم حسگر تغییر می کند، سنسور MAF یا سنسور جرمی به طور خودکار جریان سیم گرم شده را برای جبران افزایش یا کاهش می دهد. سپس جریان به فرکانس یا ولتاژی تغییر می‌کند که به ECU ارسال می‌شود و به عنوان جریان هوا تفسیر می‌شود. مقدار هوای ورودی به موتور بر این اساس تنظیم می شود.

سنسور جریان جرم هوا دقیقاً جرم هوایی را که به داخل موتور جریان می یابد اندازه گیری می کند “جریان هوای انبوه”. سیگنال سنسور جرمی هوا برای محاسبه مقدار سوخت تزریقی استفاده می شود. در موتورهای دیزلی، چرخش گازهای خروجی اگزوز را نیز کنترل می کند. این یک جزء مهم در تامین هوا است و به کاهش گازهای خروجی کمک می کند. ت.

سنسور هواکش از یک گذرگاه جریان (لوله) تشکیل شده است که در آن هوای ورودی از خود واحد حسگر عبور می کند.

هنگامی که یک سنسور MAF یا سنسور جرمی هواکش همراه با یک سنسور اکسیژن استفاده می شود، نسبت هوا به سوخت موتور را می توان بسیار دقیق کنترل کرد. سنسور MAF یا سنسور جریان جرمی اطلاعات جریان هوای پیش‌بینی‌شده کنترل‌کننده حلقه باز (جریان هوای اندازه‌گیری‌شده) را به ECU ارائه می‌کند و سنسور اکسیژن بازخورد حلقه بسته را به منظور انجام اصلاحات جزئی در توده هوای پیش‌بینی‌شده ارائه می‌کند.

سنسور جرمی یا هواکش

انواع متداول سنسور جرمی

دو نوع متداول سنسور جریان هوای جرمی در موتورهای خودرو استفاده می شود. اینها پره متر و سیم داغ هستند. هیچ یک از این دو طراحی از فناوری استفاده نمی کند که مستقیماً جرم هوا را اندازه گیری کند. با این حال، با سنسورها و ورودی های اضافی، ECU موتور می تواند میزان جریان جرمی هوای ورودی را تعیین کند.هر دو رویکرد تقریباً منحصراً در موتورهای تزریق سوخت الکترونیکی (EFI) استفاده می‌شوند. هر دو سنسور یک سیگنال 0.0 تا 5.0 ولت یا مدولاسیون عرض پالس (PWM) را که متناسب با سرعت جریان جرم هوا است، تولید می کنند و هر دو سنسور دارای یک سنسور دمای هوای ورودی (IAT) هستند که برای اکثر پست های روشن در محفظه خود گنجانده شده است.

چرا سنسورهای MAF از کار می افتند؟

از آنجایی که سنسور MAF وظیفه اندازه گیری جریان هوا به داخل موتور را بر عهده دارد، هوای زیادی از خود عبور می کند. در واقع، به ازای هر لیتر سوخت مصرفی، بیش از 9000 لیتر هوا می تواند از موتور عبور کند. این خیلی هواست! و به همراه آن احتمال آلودگی زیادی وجود دارد. گرد و غبار، خاک و سایر زباله ها می توانند وارد سنسور شوند و یکی از دلایل اصلی خرابی MAF هستند.

مشکلات رایج شکست سنسور عبارتند از:

خطای تماس در اتصالات الکتریکی

عناصر اندازه گیری آسیب دیده

آسیب مکانیکی ناشی از ارتعاشات یا تصادف

رانش عنصر اندازه گیری (بیشتر از چارچوب اندازه گیری)

دلایل خرابی سنسور جرم هوا می تواند موارد زیر باشد:

خطای تماس در اتصالات الکتریکی

عناصر اندازه گیری آسیب دیده

آسیب مکانیکی (ارتعاشات، تصادف)

جدا شدن عناصر اندازه گیری (خروج از چارچوب اندازه گیری)

سنسور هواکش

سوالات رایج

سنسور جرم هوا چه کار می کند؟

سنسور جرم هوا که به عنوان جریان سنج جرمی نیز شناخته می شود، بین محفظه فیلتر هوا و منیفولد ورودی نصب می شود. وظیفه آن تعیین جرم هوای جاری در موتور و گزارش این داده ها به کنترل موتور است.

سنسور MAF چیست؟

سنسور جریان جرم هوا به نام هواسنج نیز شناخته می شود. نقش اساسی در وسیله نقلیه شما دارد. یعنی مقدار هوا (جریان جرمی هوا) وارد شده به موتور احتراق داخلی را اندازه گیری می کند.

چگونه یک سنسور MAF را تمیز می کنید؟

سنسور را برای تمیز کردن روی حوله قرار دهید. پاک کننده را اعمال کنید – 10-15 انفجار در اطراف داخل سنسور انجام می شود. همچنین کناره های قطعه، محفظه، کانکتورها و پایانه های آن را تمیز کنید. اگر سنسور جریان هوای توده سیم داغ دارید، مطمئن شوید که پاک کننده به سیم ها یا صفحه داغ نمی رسد.