مایع ترمز و اهمیت آن چیست؟

روغن ترمز یک مایع هیدرولیک است. هنگامی که روی پدال ترمز را فشار می دهید، آن نیرو را به کالیپرها یا سیلندرهای چرخ منتقل می کند. این حرکت باعث ایجاد فشار در خطوط ترمز می شود و این چیزی است که پیستون ها را حرکت می دهد. پیستون ها لنت ها یا کفش ها را به روتور یا درام فشار می دهند تا اصطکاک ایجاد کنند. و ماشین شما را متوقف کنند. این یک مایع غیر قابل تراکم است. به همین دلیل است که مایع ترمز و رنگ روغن پس ترمز در سیستم ترمز بسیار موثر است.

روغن ترمز کار مهم دیگری نیز دارد. این سیستم ترمز شما را روغن کاری می کند و از خوردگی محافظت می کند. این به عنوان یک مایع رطوبت سنجی شناخته می شود. به این معنی که مولکول های رطوبت را به دام می اندازد تا نتوانند قطعات داخلی مانند خطوط ترمز و کالیپرها را خورده کنند، که می تواند باعث ایجاد مشکل ترمز غیرمنتظره در خط شود.

هنگامی که روی ترمز می روید، ماشین شما کند می شود و با فشار مواد اصطکاکی به روتور یا درام ترمز خودرو شما می ایستد. در پشت صحنه، عملیات هیدرولیکی که در اطراف روغن ترمز متمرکز است را نمی بینید. مانند هر مایع دیگری در وسیله نقلیه شما نیاز به نگهداری دارد. خواه این به معنای پر کردن مایع کم یا تعویض مایع کثیف و آلوده در سیستم باشد. پس بازدید رنگ روغنانواع مایع تر ترمز را دست کم نگیرید.

همچنین رنگ روغن ترمز شما تاثیر مستقیمی بر سیستم ترمز خودروی شما دارد.نظارت بر سطح و رنگ روغن ترمز برای رانندگان بسیار مهم است، زیرا اگر بسیار کم یا آلوده شود، می تواند عملکرد خودرو و ایمنی کلی در جاده را مختل کند.

رنگ روغن ترمز

مایع ترمز چه شکلی است؟

روغن ترمز جدید باید شفاف و رنگ آن زرد باشد. وقتی می دانید که قرار است روغن ترمز شما چه رنگی باشد، احتمال اینکه با مایع قدیمی و کثیف که می تواند به سیستم ترمز شما آسیب برساند کمتر رانندگی کنید. روغن ترمز چه شکلی است؟

روغن ترمز وقتی از ظرف خارج می شود و در سیستم جدید است معمولاً به رنگ شفاف، کهربایی، آبی، قرمز یا سبز مایل به سبز است. می توانید آن را در مخزن شفاف در محفظه موتور خود مشاهده کنید، جایی که روغن ترمز را اضافه می کنید.

اما روغن ترمز می تواند قهوه ای یا مشکی نیز باشد. و این خوب نیست روغن ترمز مشکی به این معنی است که زمان تعویض آن فرا رسیده است. وقتی روغن ترمز تیره می‌شود، نشانه‌ای از وجود آلاینده‌هایی در سیستم است. خواه رطوبت، کثیفی یا ذراتی که در حین استفاده از داخل قطعات فرسوده شده‌اند. خلاصه اینکه اگر تیره است یا ذرات کوچکی در آن وجود دارد باید روغن ترمز خود را تعویض کنید.

رنگ روغن ترمز

انواع مختلف مایع ترمز

دو نوع اصلی روغن ترمز وجود دارد: DOT 3 و DOT 4. هر دو مایعات مبتنی بر گلیکول هستند، اما نقطه جوش DOT 3 کمتر از DOT 4 است. این بدان معناست که سریعتر تجزیه می شود و باید بیشتر تعویض شود. هر 20000 مایل یا بیشتر DOT 4 می تواند تا 60000 مایل قبل از نیاز به تعویض دوام بیاورد.

همچنین مایعات DOT 5 و DOT 5.1 در دسترس هستند. DOT 5 مبتنی بر سیلیکون است و معمولاً فقط برای اتومبیل های کلاسیک و سایر برنامه های کاربردی استفاده می شود. نقطه جوش DOT 5.1 دارای نقطه جوش بسیار بالاتری در حدود 500F است. و با هر دو مایع DOT 3 و DOT 4 سازگار است، جایی که همه انواع دیگر نباید تعویض شوند. مانند سایر رنگ‌های روغن خودرو، مشخصات روغن ترمز تعیین می‌کند که در زمان نو چگونه ظاهر شود.

  • روغن ترمز DOT 3: به طور معمول در سایه های شفاف، زرد، آبی و قرمز.
  • روغن ترمز DOT 4: معمولاً در سایه های زرد روشن یا قرمز زرشکی.
  • روغن ترمز DOT 5: معمولاً به رنگ بنفش است.
  • روغن ترمز DOT 5.1: معمولاً در سایه های شفاف، زرد و آبی.
رنگ مایع ترمز

DOT 3

در حالی که داشتن رنگ یکنواخت برای هر نوع روغن ترمز تازه خوب بود، اما اینطور نیست. تولید کنندگان دوست دارند محصولات خود را متمایز کنند و به همین دلیل روغن ترمز تازه DOT ​​3 را می توان در سایه های شفاف، زرد، آبی و قرمز یافت.

روغن ترمز DOT 3 دارای نقطه جوش خشک 401 درجه فارنهایت و نقطه جوش مرطوب 284 درجه فارنهایت است. یکی از مزیت‌هایی که DOT ​​3 نسبت به DOT ​​4 دارد این است که رطوبت کمتری را در طول زمان از هوا جذب می‌کند، به این معنی که باید مایع خود را کمتر تعویض کنید.

DOT 4

روغن ترمز DOT 4 به طور فزاینده ای رایج می شود. و محبوب ترین انتخاب می شود زیرا دارای نقطه جوش خشک (446 درجه فارنهایت) و مرطوب (311 درجه فارنهایت) بالاتر است و آن را برای دماهای بالاتر ایمن تر می کند.

این همه چیز نیست، استفاده گسترده از سیستم های ترمز ضد قفل (ABS) و کنترل کشش از ویسکوزیته کمتر مایع DOT 4 بهره می برد. رایج ترین رنگ برای روغن ترمز DOT 4 تقریباً شفاف با کمی زرد است. اما می توان آن را در قرمز زرشکی نیز یافت.

DOT 5

روغن ترمز DOT 5 سیلیکونی است، یعنی آب را جذب نمی کند. مایع DOT 5 با انواع دیگر روغن ترمز سازگار نیست و برای استفاده در خودروهای کلاسیک و برخی کاربردهای نظامی در نظر گرفته شده است.

با DOT 5، وسایل نقلیه را می توان برای مدت طولانی بدون مواجهه با جذب آب که می تواند باعث آسیب شود، نگهداری کرد. این روغن ترمز دارای نقطه جوش خشک و مرطوب 500 درجه فارنهایت و 356 درجه فارنهایت است. در مورد رنگ، روغن ترمز DOT 5 معمولاً بنفش است. همچنین مهم است که بدانید این مایع با سیستم های ترمز ضد قفل سازگار نیست.

DOT 5.1

روغن ترمز DOT 5.1 در رنگ های شفاف، زرد یا آبی موجود است. برخلاف DOT 5، 5.1 با مایع DOT 3 و DOT 4 سازگار است. و می تواند در برنامه های معمولی استفاده شود. DOT 5.1 دارای یک مزیت بزرگ نسبت به سایر مایعات ترمز است زیرا دارای نقاط جوش بسیار بالاتر خشک (500 درجه فارنهایت) و مرطوب (356 درجه فارنهایت) است. این امر DOT 5.1 را به گزینه ای ایده آل برای استفاده در وسایل نقلیه با عملکرد بالا و برنامه های سنگین تبدیل می کند.

رنگ مایع ترمز

مایع ترمز بد

در حالی که سایه های رنگ روغن ترمز کمی متفاوت است، اما یک شباهت مشترک دارند و آن این است که در هنگام تازه بودن ظاهری شفاف داشته باشند. با این حال، اگر مایع موجود در وسیله نقلیه شما رنگ قهوه ای نامشخصی ندارد، باید تعویض شود. سایه تیره‌تر نشان می‌دهد که به دلیل ناخالصی‌هایی مانند خاک و زباله، گرما و رطوبت در حال پیر شدن است.

اگر رنگ مایع ترمز شما تیره است چه باید کرد؟

اگر رنگ روغن ترمز شما تیره است، باید آن را شسته و با مایع تازه ای که با خودروی شما سازگار است جایگزین کنید. رنگ روغن ترمز معمولاً با کهنه شدن تیره تر می شود. این عمدتاً به این دلیل رخ می دهد که روغن های ترمز مرطوب هستند، به این معنی که آنها برای جذب آب طراحی شده اند. این فقط آب را جذب نمی کند، بلکه رطوبت حاصل از آن از طریق خطوط ترمز لاستیکی راه می یابد.همانطور که قبلاً اشاره کردیم، سایر آلاینده ها مانند خاک و زباله نیز مسئول تیره شدن رنگ روغن ترمز هستند. یکی دیگر از دلایل بزرگ تغییر رنگ روغن ترمز عبور از نقطه جوش آن است. اگر رنگ روغن ترمز شما در مخزن تیره است و باید آن را تعویض کنید. این روش شامل تغذیه در روغن ترمز تازه در حالی که مایع ترمز نامناسب خارج می شود.