شمع ها چیست و چه کاری انجام می دهند؟

در تعویض به موقع شمع ها ابتدا باید شمع را بشناسیم و با کارایی آن آشنا شویم. شمع ها یک عایق هستند که بخش مهمی از موتور احتراق داخلی خودرو را تشکیل می دهند. آنها به سرسیلندری که در بالای موتور قرار دارد پیچ ​​می کنند.

آنها فقط به اندازه یک انگشت، ولتاژ بالایی از الکتریسیته دریافت می‌کنند. و از آن برای مشتعل کردن مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق استفاده می‌کنند. فرآیند احتراق، سوزاندن سوخت با اکسیژن، چیزی است که موتور را نیرو می دهد.

شمع ها در موتور احتراقی وسیله نقلیه ضروری هستند زیرا بر همه چیز از جمله مسافت پیموده شده بنزین و شتاب تاثیر می گذارند. این بدان معناست که موتور وسیله نقلیه شما عملکرد خوبی دارد.

از آنجایی که آنها قدرت را به موتور شما می‌آورند، بر عملکرد، کارایی و حتی سطوح آلایندگی موتور خودرو شما تأثیر می‌گذارند. اما با گذشت زمان، مانند هر قطعه خودرو، شمع ها ممکن است فرسوده شوند.

اما اگر دوشاخه ها را به موقع تعویض نکنید، احتمال ایجاد مشکلات موتور مانند دور آرام ناهموار، شتاب گیری نامناسب و شلیک نادرست را افزایش می دهید. همچنین تعویض نکردن به موقع شمع ها، باعث مصرف بیش از حد سوخت می شود.

شمع

شمع ها چقدر عمر می کنند؟

در هر موضوع مراقبت از خودرو، همیشه بهترین کار این است که از برنامه تعمیر و نگهداری پیشنهادی سازنده پیروی کنید. برنامه تعمیر و نگهداری پیشنهادی خودروی خود را مرور کنید. تا ببینید چه زمانی باید شمع های جرقه خود را تعویض کنید.

خوشبختانه، شمع ها خیلی زود فرسوده نمی شوند. شما معمولاً می توانید 80000 مایل را قبل از اینکه نیاز به تعویض داشته باشند، طی کنید. اما اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، وقت آن است که آنها را با تنظیم موتور بررسی کنید. به طور کلی، شمع های خودرو پس از هر 30000 مایل نیاز به تعویض دارند.

نشانه های شمع معیوب

1. چراغ موتور چک شما روشن می شود

شمع های فرسوده یا خراب، می توانند چراغ چک موتور شما را روشن کنند. در خودروهای امروزی، اگر آنها از کار بیفتند و دیگر نتوانند مخلوط هوا و سوخت را مشتعل کند، واضح ترین اتفاق باید روشن شدن یا حتی چشمک زدن چراغ چک موتور باشد.

این می تواند باعث شود موتور شما از کار بیفتد و چراغ چک موتور شما روشن شود. چراغ چشمک زن موتور می تواند به این معنی باشد که آتش سوزی های بالقوه فاجعه آمیزی رخ می دهد که می تواند به مبدل کاتالیزوری آسیب برساند.

به طور کلی، بهتر است شمع ها را به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری پیشگیرانه بر اساس برنامه تعمیر و نگهداری پیشنهادی سازنده تعویض کنید. این می تواند شما را از تعمیرات پرهزینه نجات دهد، زیرا رانندگی با شمع های ناقص می تواند فشار زیادی را بر مبدل کاتالیزوری خودرو (پاک کننده اگزوز موتور) وارد کند.

علائم شلیک نادرست شمع ها ممکن است شامل خاموشی خشن، قدرت نامناسب در هنگام شتاب گیری، و افزایش انتشار گازهای گلخانه ای باشد.

2. ماشین شما در راه اندازی مشکل دارد

شمع های شما یکی از مهم ترین وظایف وسیله نقلیه شما را دارند و آن تامین جرقه ای است که موتور را به حرکت در می آورد. قدیمی و فرسوده بودن آنها کار سخت تری برای ایجاد جرقه ای که در واقع موتور شما را تامین می کند، دارند. اگر وقتی می‌خواهید آن را روشن کنید ماشین شما متوقف می‌شود، ممکن است مشکل شمع‌ها یا سیم‌های شمع آسیب دیده باشد. اگر ماشین شما برق نداشته باشد و اصلا روشن نشود، به احتمال زیاد باتری مقصر است.

3. موتور تقریباً به آرامی کار می کند (و می توانید آن را بشنوید!).

به طور معمول موتور شما احتمالاً مانند یک بچه گربه خرخر می کند. اگر متوجه شدید که موتور صدای تق تق، زنگ زدن یا صدای تق تق تولید می کند. ممکن است شمع های شما مشکل داشته باشند.

4. ماشین شما سریع شتاب نمی گیرد.

احتمالاً با نحوه عملکرد و رانندگی وسیله نقلیه خود کاملاً آشنا هستید. اگر متوجه شدید که ماشین شما به اندازه معمول پاسخگو نیست، به ویژه زمانی که می‌خواهید شتاب بگیرید، ممکن است این موضوع به شمع‌های فرسوده بازگردد. ممکن است زمان تعویض آنها فرا رسیده باشد هیچکس دوست ندارد ماشینی کند و پر مصرف را رانندگی کند.

یک شمع بد چگونه به نظر می رسد؟

علاوه بر موارد ذکر شده بالا می توان علائم ذیل را نیز مورد بررسی قرار داد:

تجمع کربن:

به دنبال زباله های ایجاد شده در اطراف نوک شمع باشید. گاهی اوقات به سادگی برداشتن و تمیز کردن یک شمع کثیف با یک ماده ساینده، مانند برس سیمی یا پد بریلو، آن را به عنوان نو می سازد. اما اگر متوجه انباشته شدن روغن سیاه در اطراف شمع شدید، ممکن است نشانه مشکل بزرگتری مانند نشت روغن موتور داخلی باشد.

یک الکترود فرسوده:

در پایین شمع قسمتی که به محفظه احتراق پیچ شده است، یک قطعه فلزی کوچک است که شبیه یک گنبد با یک قطعه فلزی J شکل روی آن است. قطعه J شکل الکترود زمین است و گنبد بخشی از الکترود مرکزی است که طول شمع جرقه را می گذراند. این الکترودها پس از سال ها اشتعال هوا و سوخت در محفظه احتراق فرسوده می شوند. ذوب شدن و فرسایش اطراف این الکترودها نشانه خراب شدن شمع است.

عایق ترک خورده:

نگاهی به مقره بیندازید. این پوشش سرامیکی سفید است که از مهر و موم تا پایانه شمع امتداد دارد. ترک‌ها و تراشه‌ها، حتی به کوچکی ترک مویی، می‌توانند مانع از کنترل جریان الکتریسیته از طریق ترمینال توسط شمع شوند تا موتور شما را تامین کند. عایق ترک خورده قابل تعمیر نیست و شمع باید تعویض شود.

شمع معیوب

آیا می توانید با شمع های معیوب رانندگی کنید؟

ادامه رانندگی با شمع های فرسوده یا آسیب دیده در نهایت می تواند باعث آسیب به موتور شود. بنابراین آن را به تعویق نیندازید.شما نمی توانید ماشین خود را با شمع های معیوب رانندگی کنید. به همین سادگی. اگر آنها کار نکنند، ماشین شما کار نمی کند. برخی از علائمی را که ممکن است در صورت معیوب بودن آنها تجربه کنید، بررسی خواهیم کرد.

عملکرد نامناسب شمع ها باعث بروز مشکلاتی در موتور از جمله، شلیک نادرست، استارت سخت، کاهش مسافت پیموده شده بنزین، دور آرام و عدم شتاب می شود. رانندگی با شمع معیوب دشوار خواهد بود زیرا ممکن است موتور کار نکند.

به هر حال، خرابی شمع ها باعث می شوند جرقه ای که برای مشتعل کردن مخلوط سوخت لازم است تولید نکنند. اگر آنها قبل از حداکثر مسافت پیموده شده شروع به زدن جرقه های ضعیف کنند، ممکن است زمان کوتاهی داشته باشید تا به نزدیک ترین تعمیرگاه خودرو بروید تا دوشاخه ها را تعویض کنید، اما سواری نرم نخواهد بود.

رد شدن از تعویض شمع در فواصل زمانی توصیه شده

شروع مشکلات

از آنجایی که شمع های خودروی شما به دلیل طول عمر محدود آن ها احتمالاً فرسوده می شوند. به این معنی است که در صورت خرابی، مشکلات شروع را تجربه خواهید کرد. آنها نمی توانند نیرو را به سیستم جرقه زنی برسانند و بر عملکرد طبیعی موتور و باتری شما تأثیر می گذارد.

ماشین شما به راحتی روشن نمی شود

اگر بخواهید ماشین خود را با شمع های فرسوده و معیوب روشن کنید، کار آسانی نیست. موتور برای چرخاندن سخت‌تر کار می‌کند، و حتی ممکن است چند تلاش اضافی طول بکشد تا در نهایت روشن شود.

همچنین کار باتری سخت تر است

 استارت زدن خودرو با شمع های معیوب نیز برای باتری شما سخت تر است. هر بار که کلید را می چرخانید، استارتر باید کمی بیشتر کار کند. با گذشت زمان، این می تواند طول عمر باتری شما را کاهش دهد و منجر به تعمیرات پرهزینه شود.

کاهش مصرف سوخت

یکی از نشانه هایی که ممکن است شمع های شما فرسوده شده باشد، کاهش مصرف سوخت است. موتور خودروی شما برای جبران شمع های فرسوده و معیوب، با مصرف سوخت بیشتر از حد معمول، سخت تر کار می کند. اگر متوجه شدید که باید بیشتر از حد معمول باک بنزین خود را پر کنید، وقت آن رسیده است که شمع های خود را چک کنید. کاهش مصرف سوخت چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. زیرا ممکن است در دراز مدت هزینه زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. پس به فکر تعویض شمع های فرسوده باشید.

ماشین شما خراب می شود

اگر شمع فرسوده و معیوب داشته باشید، خودروی شما از کار می افتد. موتور سخت کار می کند و ماشین می لرزد. همچنین ممکن است شاهد نقص در مصرف انرژی و مصرف سوخت باشید. در موارد شدید، موتور ممکن است خاموش شود یا روشن نشود. رانندگی با موتوری که کار نمی کند، ناراحت کننده است، اما خطرناک است. یک اشتباه می تواند باعث داغ شدن بیش از حد موتور شود،به طور خلاصه، رانندگی با آنها ارزش ریسک را ندارد. اگر خودروی شما هر یک از این علائم را دارد، وقت آن رسیده است که به فکر تعویض به موقع شمع ها باشید و یا آنها را تنظیم کنید.

موتور خاموش می شود

خرابی شمع ها می تواند موتور را برای مدتی متوقف کند و کارکرد عادی خود را از سر بگیرد. ممکن است هنگام رانندگی اتفاق بیفتد. موتور همچنین می تواند در زمان بیکاری صدای خشن داشته باشد. آتش‌سوزی‌ها بر عملکرد صحیح موتور خودروی شما تأثیر می‌گذارد زیرا این شمع ها که قدرت احتراق مخلوط سوخت و هوا را ندارند، از کار افتاده است. بردن خودروی خود به یک تعمیرگاه خودرو به محض مشاهده ایرادهای نادرست برای جلوگیری از مشکلات بیشتر در موتور خودرو، از جمله مبدل کاتالیزوری معیوب، حیاتی است.

تعویض شمع فرسوده

برای راهنمایی و کمک به شما درمورد نحوه تعویض به موقع شمع ها موارد زیر را گردآوری کردیم:

1- از هوای فشرده برای تمیز کردن قسمت شمع استفاده کنید تا کثیفی را پاک کنید. این کار از ورود زباله ها به محفظه احتراق موتور هنگام بازکردن دوشاخه جلوگیری می کند.
2- از شمع برای جدا کردن سیم از آنها به طور همزمان استفاده کنید
3- برای تعویض با استفاده از سوکت سر شمع چرخان با چرخاندن آن در خلاف جهت عقربه‌های ساعت خارج کنید.
4- دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید تا میزان فاصله بین دو الکترود شمع وجود داشته باشد.
5- قبل از نصب شمع جدید اطمینان حاصل کنید. که شکاف مطابق با آنچه در دفترچه راهنما آمده است. برای اندازه گیری فاصله بین الکترودها از شمع سنج استفاده کنید.
6- اگر نیاز به تنظیم دارد، از گیج شمع استفاده کنید. تا الکترود را خم کنید تا شکاف مناسب به دست آید.
7- می توانید شمع جدید خود را با استفاده از آچار گشتاور نصب کنید، اما آن را بیش از حد سفت نکنید.

تعویض به موقع شمع ها باعث می شود وسیله نقلیه شما سالم بماند.

شمع معیوب و شمع نو
Old and new spark plugs. Comparing spark plugs the maintenance of the engine, on the hands of a mechanic

شمع ها اجزای یک موتور خودرو هستند که با مواد بادوام ساخته شده اند که می توانند در برابر انفجارهای متعدد قبل از فرسوده شدن و شروع به تولید جرقه های ضعیف تر مقاومت کنند. آنها جرقه های الکتریکی تولید می کنند که مخلوط سوخت و هوا را در سیلندرهای موتور مشتعل می کند. شمع ها جزء ضروری سیستم جرقه زنی هستند و طول عمر محدودی دارند. بدون آنها ممکن است وسیله نقلیه شما حرکت نکند زیرا به فرآیند احتراق ممکن با انرژی تولید شده توسط شمع ها نیاز دارد. تعویض به موقع و آن تایم شمع ها در عمر خودروی شما بسیار تاثیرگذار است.